Så handskas du med medarbetare under förändringsprocesser

De vill inte. De är stressade. De fattar inte. Undrar du hur man ska få medarbetare att anamma förändringar och hur du kan skapa lust under förändringsprocessen?

Vem bör delta och varför?

Denna utbildning är speciellt framtaget för alla som leder förändring och vill få tips, idéer och praktiska verktyg för att handskas med medarbetare samt minimera oro, stress eller dalande motivation under förändringsprocesser.

Många som leder förändringar underskattar medarbetares reaktioner, irritation och oro inför förändringsarbete. Det finns en uppsjö av exempel när företag har underskattat medarbetares reaktioner till förändringsarbete och därmed misslyckats nå sina mål.

Du kommer lära dig:

  • Förstå och bemöta medarbetares reaktioner till förändringar
  • Skapa en vilja och en lust till förändring
  • Handskas med medarbetares invändningar till förändringar på ett positivt och proaktivt sätt
  • Skapa en trygg miljö där medarbetare kan uttrycka sin oro utan att gå upp i affekt
  • Undvika missförstånd genom att kommunicera på ett tydligt sätt
  • Skapa delaktighet i förändringen utan att tappa kontroll på de uppsatta målen
  • Dra linjen i sanden utan att uppfattas som otrevlig eller oresonabel
  • Identifiera när du ska vara lyhörd och när du ska peka med hela handen
  • Handskas med dina medarbetares känslor och stress utan att bli deras psykolog
  • Undvika de vanligaste fallgroparna som gör att förändringsarbetet fastnar eller inte når uppsatta mål

 

Denna utbildning samlar en rad praktiska verktyg, checklistor och råd för att hjälpa dig som leder förändringsprocessen att lyckas.

Kursinnehåll

Varför förändringar kan ta fram bromsklossen i oss alla?
  • Att förstå medarbetares beteende – varför det är så viktigt om du vill lyckas med förändringsledning
  • Ingen är så förändringsbenägen som de själv tror!
  • Förändringens olika faser och hur de påverkar medarbetares prestationer
  • Välbeprövade metoder som hjälper dig att bemöta medarbetares reaktioner och behålla motivation på topp
  • De vanligaste misstagen som sker under förändringar och hur du undviker dem
Det blir ingen förändring, om inte medarbetare begriper varför förändringen är nödvändig!
  • Vem vill anamma en förändring om de inte begriper varför det är nödvändigt?
  • Börjar med varför – hur och vad i förändringen är inte lika viktiga!
  • 4 sätt att döda en bra idé – var beredd för invändningar till förändringar
  • 24 attack och 24 motargument – handskas med motstånd på ett positivt sätt
  • Hur du bemöter känslor, affekt och (vad som kan kännas som) ologiska reaktioner
Delaktighet och trygghet – grunden för varje förändring
  • Hur skapar du delaktighet i förändringsprocessen utan att förlora kontroll?
  • Tålamod och emotionell intelligens, dina bästa vänner i början av förändringsprocessen! – Så skapar du ett tryggt diskussionsklimat
  • Att skapa förtroende – vad är viktigt och hur gör du det på ett pragmatiskt sätt?
  • Dra linjen i sanden utan att uppfattas som otrevlig eller oresonabel
Tänk om medarbetare bara kunde fatta!
  • Alla tror att de kan kommunicera – få kan!
  • Vad du måste känna till om muntlig och skriftlig kommunikation
  • Undvik missförstånd genom att kommunicera på ett tydligt sätt
  • Tajming är allt – när är det smart att kommunicera?
  • Att handskas och bemöta dina medarbetares stress utan att bli deras psykolog
Karin Blent, Enhetschef på Stiftelsen Skansen
Har fått med mig ett mycket bra stöd till det fortsätta arbetet

Anmälan Så handskas du med medarbetare under förändringsprocesser

Avgiften för kursen är 3.980 kr exkl. moms. I avgiften ingår kaffe, lunch och dokumentation. Betalning erläggs mot faktura, som måste vara betald före kursen. Kursen hålls i Stockholm i Consultatums kurslokaler på Luntmakargatan 66. Kursen börjar 09:00 och avslutar 17:00. Lokalerna öppnar 08:00.
  • Fler som ska delta?

  • När du anmäler dig till denna kurs godkänner du att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy.